Kennisbank-item

8 manieren om de waarde van uw bedrijf te verhogen

De waarde van uw bedrijf vermeerderen

Wanneer huiseigenaren gaan renoveren/verbouwen/aanbouwen, denken ze vaak na over het waarde vermeerderend effect daarvan: “Als ik voor een aanbouw ga en daar geld in steek, zal mijn huis dan in de toekomst gemakkelijker te verkopen zijn of meer waard zijn?”

Ondernemers moeten op dezelfde manier over hun zaak nadenken. Bij elke stap vooruit moet een eigenaar zich afvragen: “verhoogt dit de waarde van ons bedrijf?” En als verkoop van het bedrijf deel uitmaakt van uw exit-strategie, dan is het verstandig om te beginnen met het plannen van strategieën om de waarde te verhogen voordat u het bordje “te koop” ophangt. In deze blog lichten we 8 manieren toe om de waarde van uw onderneming te verhogen.

1. Bouw een solide managementteam

Een “one man show” is vaak een rode vlag bij fusies en overnames, hoe goed uw aanbod ook is. Kopers zien liever een volledig team van bewezen professionals aan tafel die liefst ook al wat jaren met elkaar hebben samengewerkt. Dit vermindert de afhankelijkheid van de DGA en daarmee het afbreukrisico voor een potentiële koper nadat er een transactie heeft plaatsgevonden.

“Een bedrijf dat zelden is gegroeid heeft minder potentieel”

2. Groei

Van tijd tot tijd zien we kleine tot middelgrote bedrijven die opzettelijk klein blijven. Ze houden van een familiale sfeer op kantoor of ze verkiezen binnen hun eigen comfortzone te produceren in plaats van uit te breiden. Hoewel dat op dit moment prima kan zijn voor het bedrijf, willen kopers potentieel zien. Een bedrijf dat zelden is gegroeid of uitgebreid, heeft minder (zichtbaar) potentieel dan een bedrijf dat heeft bewezen dat het kan groeien. Als u aantrekkelijk wilt zijn voor potentiële kopers, moet u kunnen wijzen op succesvolle groei in de geschiedenis van uw bedrijf.

3. Hou de zaak opgeruimd en actueel

Bedrijfsplannen, financiële plannen, administratie en personeelsplannen moeten allemaal gedocumenteerd zijn (niet in het hoofd van de eigenaar zitten) en actueel gehouden worden. Arbeidsovereenkomsten, marketingplannen en bedrijfsdoelstellingen moeten altijd schriftelijk worden vastgelegd en jaarlijks worden herzien. Kopers zien waarde in bedrijfseigenaren die georganiseerd zijn. Vooral op financieel vlak is het goed om al vroeg te beginnen met heldere rapportages die inzicht geven in de operatie. Bepaal relevante KPI’s en stuur daarop. Maak in de financiële analyse idealiter onderscheid tussen de belangrijkste producten/diensten zodat een buitenstaander snel begrijpt hoe het businessmodel in elkaar zit en wat waardedrijvers zijn in uw onderneming

4. Creëer merkbeleving

Niet iedereen kan Apple®, Volkswagen®, of Coca-Cola® zijn en dat is niet erg, maar wees duidelijk. Definieer uw merk. Zorg ervoor dat u weet wat het is, dat uw medewerkers weten wat het is (en het ook uitdragen), en dat uw doelgroep weet wat het is. Positieve merkherkenning creëert waarde in elke branche, of u nu direct aan consumenten verkoopt of niet. Niet elke organisatie zal miljoenen te besteden hebben aan een dure branding campagne en dat hoeft geen bottleneck te zijn. Wat belangrijk is, is dat u heel duidelijk en doordacht bent wanneer u uw merk definieert en dat het resoneert bij alle stakeholders.

We kijken met u mee

5. Productize your service

Het is voor u als ondernemer, maar ook voor een potentiële koper, interessanter om jaarlijks terugkerende omzet bij een klant te genereren. Abonnenten verlagen de initiële investering en scheppen duidelijkheid voor de klant, maar het zorgt ook voor klantbinding en stabiliteit in uw financiële planning. Het is daarom raadzaam om na te gaan of uw dienst zich leent voor een andere prijsvorm. Schakel bijvoorbeeld over van projecten of urenvergoeding naar abonnementen of vaste prijzen voor uw diensten. Hoe groter het deel terugkerende omzet (ook wel “recurring revenues”), des te hoger de waarde van uw onderneming.

6. Schoenmaker, blijf bij uw leest

Geen enkele organisatie is overal goed in, en dat zou ook niet moeten. Schoonheid zit in eenvoud. Neem de tijd om uit te zoeken waar uw bedrijf echt goed in is en waarom het daar goed in is. Vaak is het nuttig om het helemaal terug te brengen tot één term, zoals “distributie van consumentenproducten”. Dit heeft meerdere voordelen. Het helpt om uw strategie voor de toekomst te verduidelijken. Het geeft klanten (en potentiële kopers!) een duidelijk inzicht in wat u doet. En het helpt u om te beslissen wat u NIET moet doen, wat in sommige gevallen een verrassende manier is om de waarde van uw organisatie te verhogen.

7. Besteed uw non-core activiteiten uit

Een logisch gevolg van punt 5 is het uitbesteden van activiteiten die niet tot uw kerncompetenties horen. Als uw bedrijf consumentenproducten distribueert en u hebt een nieuwe website nodig, dan is het zelf bouwen daarvan misschien niet de beste tactiek. Het inhuren van een extern bureau om uw website te ontwikkelen en te beheren is waarschijnlijk veel zinvoller. Afhankelijk van de kerncompetentie van uw bedrijf kan het zinvol zijn om de (salaris-)administratie, productie, logistiek of vastgoedbehoeften uit te besteden. Laat anderen doen waar zij goed in zijn, terwijl u doet waar u goed in bent. Kopers houden van focus, ze willen dat u goed bent in één ding en een netwerk van goede partners kiest voor de rest.

8. Wed niet op één paard

Een groot probleem met veel kleine of middelgrote bedrijven is dat hun zaken geconcentreerd zijn rondom slechts een handvol klanten. Idealiter zou geen enkele klant meer dan 10% van de omzet moeten vertegenwoordigen. Als het verlies van één klant u flink kan schaden, heeft uw bedrijf geen stevig fundament en zullen kopers dat als een groot risico zien bij een transactie. Probeer manieren te vinden waarop u uzelf kunt beschermen tegen een te grote afhankelijkheid van één klant, leverancier, verkoopkanaal, enz. Door die risico’s te beheersen, voegt u veel waarde toe aan uw bedrijf.

Houd er rekening mee dat elk van deze veranderingen tijd vergt om te implementeren. Sommigen zijn makkelijker te implementeren dan anderen, maar de meeste aspecten kosten tijd, dus plan vooruit. Als u overweegt uw bedrijf te verkopen, neem dan contact met ons op voor een vertrouwelijk gesprek over uw situatie. Wij hebben ruime ervaring met het begeleiden van ondernemers bij de verkoop van hun bedrijf. Daarnaast kunnen wij met onze Zilvermeter (link) snel bepalen in welke mate uw onderneming klaar is voor verkoop.

Delen op: LinkedIn E-Mail

Dit artikel is geschreven door:

Connect with us

Wij komen graag met u in contact om te bespreken hoe we u het beste van dienst kunnen zijn.
Stef Kolen
Stef KolenCorporate Finance Adviseur