Case

Florijnz begeleidt Plukkebol in hun verkoop aan Partou.

Florijnz heeft Mark Siep en Rob Vullings van Plukkebol mogen begeleiden bij de verkoop van hun onderneming. We kijken terug op een succesvol project waarbij we een mooi resultaat hebben behaald.

Hoe is Plukkebol begonnen?

Mijn moeder en tante begonnen Plukkebol in 1987 met 4 kinderen. De gemeente Delft heeft geholpen met het vinden van huisvesting in een schoolgebouw waarin ook een basisschool actief was. De basisschool liep niet goed en werd steeds kleiner, onze kinderopvang daarentegen liep heel goed en kon geleidelijk aan groeien, omdat de basisschool steeds minder lokalen nodig had. Mijn vader verbouwde de beschikbaar gekomen lokalen tot ruimtes voor kinderopvang. Uiteindelijk werd de basisschool gesloten vanwege het leerlingen tekort en hadden wij alle 16 lokalen tot onze beschikking en groeiden we uit tot 132 kindplaatsen voor kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang. Vanaf 2002 is Plukkebol nieuwe locaties gaan openen en inmiddels maken zo’n 500 kinderen gebruik van onze opvang. Samen met mijn partner Rob nam ik in 2008 het familiebedrijf over en bouwde dit verder uit in omvang en kwaliteit.  

Waarom kwam de verkoop van Plukkebol ter sprake?

Wij hebben enorm veel plezier beleeft aan Plukkebol. Kinderopvang is een zeer persoonlijke dienstverlening aan ouders. Het gaat immers om hun dierbaarste bezit: hun kind. Kinderopvang is tegelijkertijd een rijke wereld waarin kinderen extra ontwikkelkansen krijgen aangereikt. Rob richtte zich op de dienstverlening aan ouders en ik op de pedagogisch kant. Een verdeling die goed paste in ons bedrijf en waar wij onze passie in kwijt konden. Ondanks al het succes werd het ondernemen steeds lastiger door externe factoren. De periode tijdens Corona was, ondanks een goede compensatieregeling vanuit de overheid, intens en intensief. En deze  werd gevolgd door een nog intensievere periode door de grote personeelstekorten. Dit in combinatie met de steeds complexere regelgeving vanuit Den Haag en het vooruitzicht op een stelselwijziging in 2025 (inmiddels uitgesteld naar 2027) rees bij ons de vraag of wij voor onszelf nog toekomst zagen in onze rol als eigenaar/ directeur.

Wat gaf uiteindelijk de doorslag om het verkooptraject aan te gaan?

De ruimte voor ondernemerschap en innovatie zien wij steeds kleiner worden in de kinderopvang en de groeiende bureaucratie staat wezenlijke kwaliteit steeds meer in de weg. Binnen dit klimaat voelde wij ons al een tijd niet meer prettig. Er ging steeds meer energie naar bijzaken waarmee onze passie onder druk kwam te staan. Dus daarmee kwamen wij er op uit ons bedrijf te verkopen. Goed voor onszelf, zodat wij onze passie in een nieuwe branche weer de ruimte kunnen geven en goed voor ons bedrijf, omdat zij een nieuwe leiding krijgt die toegerust is op het omgaan met de uitdagingen waar de kinderopvang voor staat.

Wat is jullie het meest bijgebleven tijdens dit traject?

De grote belangstelling en waardering voor ons bedrijf door verschillende potentiële kopers heeft ons erg goed gedaan. Het benadrukt nog maar eens wat voor moois wij gerealiseerd hebben en dat dit voortgezet gaat worden. Dat doet ons heel erg goed.  

Hoe zijn jullie uiteindelijk bij Florijnz terecht gekomen?

Een voor ons bekende collega-ondernemer in de kinderopvang had vorig jaar haar bedrijf verkocht. Het was heel helpend dat zij haar ervaringen met ons deelde en zij ons verwees naar Florijnz, die ook de verkoop van haar bedrijf heeft begeleid.

Hoe hebben jullie de samenwerking met Florijnz ervaren?

De samenwerking met Florijnz was gelijk goed. Er was een goede balans tussen zakelijkheid en de meer emotionele kant die voor ons ook een grote rol speelde. Het is best ingewikkeld je bedrijf, waar je zo met hart en ziel aan gewerkt hebt, te verkopen. Voor beide kanten was veel aandacht. Bovendien vonden wij het erg prettig dat Florijnz de markt van de kinderopvang door en door kent. Dat maakt dat je elkaars taal spreekt en niet al te veel hoeft uit te leggen. Zij kennen ook de mogelijke kopers goed en weten wat belangrijk voor hen is. Uiteindelijk zijn zij erin geslaagd de wensen van ons als verkoper en die van de koper goed bij elkaar te brengen, zodat beide kanten gelukkig zijn met de uitkomst.

Als jullie alles opnieuw zouden doen, wat zouden jullie dan anders aanpakken?

Een belangrijke les voor ons was om eerder in het traject na te gaan of ons archief met vergunningen compleet en op orde was. Een belangrijke omgevingsvergunning bleek kwijt te zijn. Het archief van de gemeente bleek ook niet compleet te zijn, waardoor wij vrij laat in het traject opnieuw een vergunning moesten aanvragen. Zo’n traject kost toch al snel 2 maanden tijd en kan voor de kopende partij reden zijn de verkoop uit te stellen, totdat de vergunning opnieuw is afgegeven.

Benieuwd wat Florijnz kan betekenen voor jouw bedrijf? We komen graag met je in contact over de mogelijkheden.

Delen op: LinkedIn E-Mail

Connect with us

Wij komen graag met u in contact om te bespreken hoe we u het beste van dienst kunnen zijn.

Recente projecten

Verkoop van Coffee3

Verkoop

Verkoop van GTP

Engineering Verkoop

Verkoop van Online Academie

Software Verkoop