Case

Florijnz begeleidt VM Logistics in hun verkoop aan AIM Group

Florijnz heeft Pieter Goevaers en daarmee VM Logistics mogen begeleiden in de zoektocht naar een koper. We kijken terug op een succesvol project waarbij we een ervaren ondernemer hebben mogen helpen met het verzilveren van zijn passie.

Hoe is VM Logistics begonnen (en hoe dus na exact na 6 jaar overgedragen op 14 juli 2022)?

Na een aantal jaren succesvol ‘directeur in loondienst’ geweest te zijn, besloot ik medio 2014 dat ik een bedrijf wilde overnemen. Nadat zelf zoeken weinig opleverde, ben ik met adviseurs en Nederland en België gaan werken. Ze kregen de opdracht iets te gaan zoeken in ‘nieuwe economie’.

Uiteindelijk ben ik zo bij VM Logistics terecht gekomen, een logistieke dienstverlener in een niche markt van recycling materialen. Dit paste perfect bij mijn visie van een circulair bedrijf. Ik heb het bedrijf op 14 juli 2016 overgenomen. Dat ik precies 6 jaar later, op 14 juli 2022, een afsluitend diner had met Florijnz maakt de cirkel rond!

Waarom kwam de verkoop van VM Logistics ter sprake en hoe is dit proces in gang gezet?

Waarschijnlijk is het vakgebied en het groeiproces van het bedrijf (een verdubbeling in 5 jaar tijd) opgevallen bij diverse marktpartijen. Er is mij meerdere malen de vraag gesteld of ik het bedrijf ook weer wilde verkopen.

Uiteindelijk kwam ik er achter dat dit soort gesprekken toch wel buiten mijn comfort zone lagen en heb ik gezocht naar een professionele partij om mij daarin te begeleiden. En zo kwam ik terecht bij Florijnz Corporate Finance.

Hoe is het verkooptraject verlopen?

Bij de start van het proces is mij een duidelijke tijdlijn afgegeven. De eerste grote stap is het verzamelen van gegevens voor het informatie memorandum. Dit document is vervolgens gebruikt om anoniem marktpartijen te benaderen. Op basis van een long list en short list zijn we uiteindelijk bij de kopende partij uitgekomen.

Hoe bent u bij Florijnz terecht gekomen?

Uit een eerder traject is de professionaliteit van Ronald Bobbe mij bij gebleven. Hij heeft mij geïntroduceerd bij Florijnz. Dat het bedrijf in België gevestigd was bleek een mooie extra uitdaging te geven.

Waarom was de samenwerking met Florijnz zo plezierig?

Al tijdens de kennismaking hadden we het gevoel dat we met Florijnz een partner gevonden hadden die precies wist hoe de markt in elkaar zat. Tijdens het verkoopproces hebben ze de gesprekken begeleid.

Met name tijdens de ‘moeilijke momenten’ is het belangrijk dat je iemand naast je hebt die de rust kan bewaren en die kan relativeren. Het is namelijk niet alleen maar een zakelijke transactie, want het heeft ook een grote emotionele impact. Dit terwijl de business gewoon door moet lopen.

Welke ambitie heb je nu, inmiddels dan 2-3 maanden, na de transactie? 

Na het tekenen van de verkoopovereenkomst heb ik me eerst toegelegd op het zo goed mogelijk overdragen van het bedrijf. Dat ik in die periode nog een grote klant binnen kon halen hielp daarbij natuurlijk.

Thuis zitten is geen optie. Als ondernemer gaan de gedachte natuurlijk alle kanten op, want er ligt weer een wereld van opportunity’s open. Ik heb de ambitie om weer een bedrijf over te nemen. Als bedrijfseconoom, expat en ondernemer heb ik een brede interesse. Een bedrijf in een niche markt of een ‘buy and build strategy’ zou een mooie volgende stap kunnen zijn. Voor de begeleiding weet ik in ieder geval waar ik moet zijn.

Wij zijn als Florijnz trots en enthousiast dat we weer een ondernemer hebben mogen helpen bij het verzilveren van zijn passie.

Connect with us

Wij komen graag met u in contact om te bespreken hoe we u het beste van dienst kunnen zijn.

Recente projecten

Verkoop van Emma Solutions

ICT Verkoop

Verkoop van Campagne

Overname Zakelijke dienstverlening

Verkoop van FVB de Boer

Overname Zakelijke dienstverlening