Kennisbank-item

Wat doet een Corporate Finance boutique?

Het ondersteunen van uw ondernemersreis

Regelmatig wordt door ondernemers die op het punt staan hun bedrijf te gaan verkopen de vraag gesteld wat een corporate finance boutique precies doet en wat haar toegevoegde waarde is. Om de rol van een corporate finance adviseur te beschrijven, gebruiken wij vaak de metafoor van de huizenmakelaar. Als het goed is, weet deze makelaar het object goed op waarde te schatten en in de markt te zetten voor een haalbare prijs. Verder ontzorgt hij de verkoper en is hij het oliemannetje in het proces.

In de kern is het verkopen van een bedrijf niet anders, alleen veel complexer. Dit wordt veroorzaakt door de noodzakelijke algemene kennis (economisch/juridisch/fiscaal), de noodzakelijke kennis van het bedrijf (sector/organisatie/markt/potentie), de kennis over het verkoopproces (voorbereiding/marketbenadering/onderhandelingen/Closing) en de benodigde betrokken partijen (notaris/juristen/accountants/specialisten voor boekenonderzoek/fiscale adviseurs/externe instanties zoals SER/MNA/interne instanties zoals de OR/Raad van commissarissen). De dag van een Corporate Finance adviseur bestaat dan ook uit constant schakelen met meerdere partijen.

Een gemiddeld verkoopproces duurt 6-9 maanden, terwijl een huis in de regel de 3 tot 4 maanden te koop staat. De duur van het verkoopproces van een onderneming wordt echter in belangrijke mate bepaalt of het bedrijf en de ondernemer is voorbereid op de verkoop. Wanneer dit het geval is, zal een extern verkoopproces veel sneller verlopen. Wij adviseren dus altijd -gebaseerd op meer dan 150 projecten de afgelopen 8 jaar- een uitgebreide verkoopvoorbereiding.

Wat zijn de essentiële elementen waarop u een corporate finance boutique dient te beoordelen?

Wat is haar trackrecord in het algemeen en wat in het bijzonder met betrekking tot het onderliggende bedrijf/sector?

Opereert hij/zij alleen of met een team (kantoor)? Met andere woorden: kan de continuïteit in het verkoopproces worden gewaarborgd. Kan kwaliteit (4 of 6 ogenprincipe) op uitgaande correspondentie worden gegarandeerd?

Is hij/zij aangesloten bij de relevante brancheverenigingen, om de externe kwaliteitsmaatstaf te waarborgen? Denk hierbij aan de branchevereniging voor bedrijfsoverdracht (BOBB.nl), Nederlands Instituut Register Valuators (NIRV.nl) of de kennisvereniging voor Nederlandse fusie en overnameadviseurs (dcfa.nl).

Lopen financiële afspraken parallel met de belangen van de onderneming inclusief haar aandeelhouders en managementteam?. Er zijn vele manieren waarop fusie- en overnameadviseurs zich laten belonen, maar in onze optiek is de enige juiste wanneer geborgd wordt dat de belangen gelijk lopen met de opdrachtgever. En daar waar tegengestelde belangen ontstaan, deze vroegtijdig worden gesignaleerd en geadresseerd.

Hoe wordt het ideale team samengesteld?

Elke situatie is anders, dus ook de samenstelling van het ideale team. Welke adviseurs en management heeft het bedrijf al aan zich verbonden? Hebben zij ervaring met overnames? Wordt het key management wel of niet betrokken? Is er een RvC en/of ondernemingsraad? Is er al een koper en is er behoefte aan meer partijen of toch de voorkeur voor een bilateraal proces? Heeft de juridisch adviseur van het bedrijf veel ervaring met fusie- of overname of is er behoefte aan een specialist? Zijn er specialistische vraagstukken die additionele adviesbehoefte/analyse noodzakelijk maakt (ICT/pensioen/HR/Commercieel)? Al deze vragen hebben impact op de inrichting van het projectteam dat de verkoop begeleid naar het maximale resultaat.

Vanuit de zijde van de adviseur wordt -afhankelijk van de grootte van het transactieobject- in het MKB gewerkt met teams van 2-5 mensen. In dit team worden de verschillende stappen van een verkoopproces geborgd. Dit gaat over de strategische- en financiële analyse, bedrijfswaardering, het opstellen van geheimhoudingsverklaringen, het informatiememorandum, processletter, procescoördinatie, onderhandelingen, coördinatie van de transactiedocumentatie en de Closing.

Waarom zou u met een corporate finance boutique in zee gaan?

Het verkopen van het bedrijf is vaak een intensief proces. Het is zakelijk één van de belangrijkste emotionele gebeurtennissen uit een ondernemer zijn leven. Vaak kan de jarenlange opgebouwde passie maar één keer worden verzilverd, dus dat moet 100% goed gebeuren. Er is geen tot zeer beperkte mogelijkheid om fouten te herstellen. Als ondernemer wil je dus precies weten waar je aan begint en dit niet over één nacht ijs laten gaan. Het is dan ook zeer verstandig om een ervaren team naast je te hebben staan. Het is altijd een intensieve samenwerkingsperiode waar partijen elkaar heel goed moeten aanvullen.

Een mooi voorbeeld is een bedrijf waar twee aandeelhouders betrokken zijn. Één van de ondernemers wil verkopen en de ander zou nog graag door willen gaan. Er zijn dan op voorhand verschillende belangen die impact hebben op de beoogde verkoopstructuur. Er zullen unieke situaties ontstaan in de normale bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld: hoe om te gaan met de CEO (die geen aandeelhouder is) die gemotiveerd dient te blijven voor het verkoopproces, maar in de toekomst een andere heer (namelijk de Koper) gaat dienen?

Het zijn deze vraagstukken die ons werk zo interessant maken. Een corporate finance boutique is in het bijzonder gedreven om emotionele puzzelstukken op te lossen en het geheel tot een goed einde te brengen met het uitgangspunt een duurzame transactie te realiseren. Bij Florijnz staan we voor de passie van de ondernemer.

Delen op: LinkedIn E-Mail

Wilt u dat meer weten over wat Florijnz als corporate finance boutique kan betekenen voor uw organisatie?

Wij komen graag met u in contact om te bespreken hoe we u het beste van dienst kunnen zijn.
Hans MinnaarOprichter en directeur
aanhef
Naam(Vereist)

Dit artikel is geschreven door: