Kennisbank-item

Hoe wordt een bedrijfswaardering opgesteld?

Een objectieve waardebepaling van uw bedrijf

Een bedrijfswaardering geeft de economische waarde van uw onderneming aan. Op bepaalde momenten in uw carrière als ondernemer is het noodzakelijk om de objectieve waarde van de onderneming te weten. Dit kan voorkomen wanneer u uw bedrijf wilt overdragen aan een familielid, een investeerder aan boord wilt halen of uw bedrijf wilt verkopen aan een externe partij. Om volledig objectief te kunnen zijn, is het raadzaam uw onderneming te laten waarderen door een geregistreerd waardeerder aangesloten bij de NiRV (Nederlands Instituut Register Valuators). Maar wat gebeurt er nu eigenlijk wanneer uw onderneming gewaardeerd wordt?

Kennismaking en inventarisatie

Het waarderingsproces start met een kennismaking. Het is belangrijk om te weten wie de ondernemer is. Wat zijn de drijfveren achter de onderneming. Wat doet de onderneming? In welke markt is deze actief? Om de insteek van de bedrijfswaardering te bepalen is het belangrijk het doel van de waardering te weten. Is er al een bedrijfswaardering gedaan door een partij en wilt u een second opinion, wilt u aandelen verkopen aan uw personeel, heeft u een conflict met medeaandeelhouders, zoekt u een investeerder om verder te groeien of is het in het kader van bedrijfsovername om een indicatie van de prijs te weten te komen.

Het doel van de waardering bepaalt uiteindelijk de insteek van de waardering. Bij een bedrijfsoverdracht binnen de familie heeft het vaak de voorkeur om een zo laag mogelijke waardering te hebben, terwijl bij een investeerder of verkoop het voor u als ondernemer voordeliger is om een hoge bedrijfswaardering te ontvangen.

Informatie uitwisseling

Om een objectieve waardering te kunnen maken, is het belangrijk zoveel mogelijk informatie tot de beschikking te hebben. Het proces van informatie uitwisseling duurt daarom vaak enkele weken. Afwisselend van documentatie opvragen tot het bespreken van bepaalde stukken die zijn aangeleverd. Het is belangrijk dat alles op de juiste manier geïnterpreteerd wordt, om misverstanden te voorkomen.

Allereerst zal de financiële informatie bestudeerd worden. Hoe heeft uw bedrijf zich ontwikkeld de laatste jaren? Er wordt gekeken naar verschillende posten zoals omzet, kosten, winst en verlies, bijzondere posten. Hier wordt een analyse van gemaakt, kijkend naar benchmarks en concurrentie.

Daarnaast wordt er gekeken naar de niet-financiële informatie. Denk hierbij aan product-marktcombinaties, het businessmodel, fiscaliteit, juridische zaken, bedrijfscultuur. De niet-financiële assets binnen uw organisatie kunnen meer waarde vertegenwoordigen dan de zogenoemde ‘keiharde euro’s.

Gevalideerde conceptrapportage

Wanneer de informatie verwerkt is, wordt een conceptrapportage opgesteld. Deze wordt binnen Florijnz behandeld met het 6 ogen principe, om te garanderen dat het vanuit verschillende kanten belicht is. Het is belangrijk dat uw adviseur bepaalde richtlijnen aan houdt, om te zorgen dat de bedrijfswaardering ook buiten uw organisatie waarde vertegenwoordigt.

Florijnz is lid van het NiRV. Het NiRV is de beroepsvereniging waarbij alle Register Valuators in Nederland zijn aangesloten. Een Register Valuator of RV is een financieel deskundige die gespecialiseerd is in de bepaling van de waarde van een onderneming. Niet iedereen mag zich RV noemen. Een Register Valuator ben je na het succesvol afronden van een tweejarige postdoctorale opleiding. Pas dan heb je de kennis en expertise in huis om een onderneming te waarderen en de meest complexe waarderingsvraagstukken uit te voeren.

Presentatie van de bedrijfswaardering

Wanneer de rapportage is gevalideerd, wordt de finale presentatie voorbereid. Deze wordt door ons aan u gepresenteerd, onder het genot van een Bossche bol. We behandelen de aannames en presenteren de waarde toevoegende elementen. Tijdens de presentatie leert u uw onderneming op een hele andere manier kennen. U komt erachter wat de drijfveren achter de waarde van uw onderneming zijn, objectief getoetst. Het proces rondom het verkrijgen van kennis over het meest waardevolle binnen uw onderneming is nooit verspilde tijd en moeite.

Delen op: LinkedIn E-Mail

Connect with us

Wij komen graag met u in contact om te bespreken hoe we u het beste van dienst kunnen zijn.
Hans MinnaarOprichter en directeur

Dit artikel is geschreven door: