Kennisbank-item

De 3 belangrijkste toegevoegde waardes van een corporate finance adviseur

Wat is jullie toegevoegde waarde? Die vraagt wordt ons regelmatig gesteld. En het antwoord op deze vraag is niet heel eenvoudig te beantwoorden. We hebben nu vanaf 2012 meer dan 160 projecten afgerond: koop- en verkoopbegeleiding, financiering van groei en overname en specialistische bedrijfswaarderingen. En geen enkel project is hetzelfde. Het is zelfs zo dat als we elk project op dezelfde wijze zouden zijn aangevlogen, we niet zo veel projecten naar tevredenheid zouden hebben afgerond. Waar zit het succes van de adviseur dan in? Naast het netwerk van de Corporate Finance adviseur definiëren wij drie toegevoegde waarden:

Wij gaan graag met u in gesprek

De kosten van een adviseur worden minimaal terugverdiend, zo niet meer

Helaas is dit niet altijd 1 op 1 terug te herleiden, maar in sommige gevallen ook weer heel duidelijk. Zo hebben we vorig jaar een zogeheten bilateraal verkoopproces begeleidt. Hierbij was de beoogde Koper al bekend en er was er reeds een akkoord op een bierviltje gemaakt. Naast een hogere verkoopprijs, hebben we een groot aantal verbeteringen toegebracht aan de overname structuur. Voor wel koper als verkoper, zodat uiteindelijk beiden een beter gevoel overhielden aan de transactie.

Een adviseur beperkt de complexiteit

De beste deals zijn transacties die de complexiteit maximaal terugbrengen tot de essentie. Een adviseur onderscheidt de hoofdzaken van bijzaken, zowel rationeel als emotioneel. De adviseurs binnen Florijnz weten wat belangrijk is in en in welke fase dit besproken dient te worden. Wanneer moet je versnellen en wanneer juist niet. Hoe zorg je dat de Koper betrokken blijft? Op welke moment onderhandel je over de garanties en op welk moment over de resultaten van het boekenonderzoek? Door zaken op het juiste moment te bespreken, verloopt het proces zo soepel mogelijk. Waarom moeilijk doen als het makkelijker kan?

Een team zit speciaal voor u klaar

Een adviseur zorgt voor creativiteit op de juiste momenten

Creatief zijn is het lastige maar ook het leukste deel. Het gemiddelde verkoopproces zit 2 à 3 keer op slot. Stakeholders weten op dat moment vaak even niet hoe ze verder moeten. Dan is creativiteit nodig. De trots dient een beetje opzij te worden gezet. Een hele belangrijke rol voor de adviseurs om dan creatieve oplossingen in te brengen. Creatief denken kan hier dan liggen in de deal structuur, in de personen (de juiste mensen nog de klokken gelijk laten zetten) of in een combinatie van structuur en menselijk gedrag.

Voor ons staan het resultaat en de lange termijn effecten van de transactie voorop. We maken geen zaken recht die krom zijn. We beloven geen gouden bergen, maar we voegen zeker waarde toe. Uiteindelijk is het belangrijk dat beide partijen met positieve gevoelens starten aan de nieuwe episode. We verzilveren de passie van de ondernemer alsof het onze eigen passie is en zijn pas tevreden als de Koper deze passie ervaart.

Dit artikel is geschreven door:

Connect with us

Wij komen graag met u in contact om te bespreken hoe we u het beste van dienst kunnen zijn.
Marieke Klaassen
Marieke Klaassen van BeurdenSenior Corporate Finance adviseur