Kennisbank-item

Gaat het verkoopproces bij alle familiebedrijven hetzelfde?

Het behouden van het bedrijf binnen de familie

De toekomst en continuïteit van het bedrijf zijn essentiële overwegingen die spelen bij ondernemers die een stapje terug willen doen in hun bedrijf. Want wie neemt het stokje over wanneer de eigenaar terugtreedt? De “business exit” van de DGA kan op diverse manieren ingevuld worden: Het bedrijf krijgt interne opvolging, het bedrijf fuseert met een ander bedrijf, het bedrijf wordt verkocht aan een externe partij of het bedrijf houdt op te bestaan. In het geval van familiebedrijven kan de grootaandeelhouder daarnaast ook de afweging hebben om het bedrijf binnen de familie te houden. Wat zijn de overwegingen die grootaandeelhouders hebben wanneer het gaat over een exit? En waarom verschillen de overwegingen per bedrijf?

Afstudeeronderzoek

In het najaar van 2020 heeft Max Landa, student Master Strategic Management aan de Tilburg University, in samenwerking met Florijnz een afstudeeronderzoek geschreven rondom de overwegingen van familiebedrijven omtrent exit strategieën. In zijn thesis onderzocht hij in welke mate het type familiebedrijf leidt tot andere overwegingen om afscheid te nemen van de onderneming.

Emotionele afwegingen wegen over het algemeen zwaarder

Wat we bij Florijnz al wisten, werd bevestigd. Eigenaren van familiebedrijven worden in hun keuzes vooral beïnvloed door emotionele en affectieve overwegingen, vaak voortkomend vanuit de familie. In sommige gevallen wegen deze overwegingen zwaarder dan financiële motieven: het verkopen van het bedrijf dat al een lange tijd binnen de familie is, leidt dan ook vaak tot gemengde gevoelens.

Verschillen per type familiebedrijf

Toch zijn er binnen familiebedrijven verschillende invalshoeken te zien die leiden tot verschillende business exit strategieën. Deze verschillen zijn te verklaren door het bestaan van verschillende type familiebedrijven. Er is vooral een verschil te zien in de waarden van het bedrijf. Zijn deze familie-gedreven waarden of bedrijf-gedreven waarden? De waarden worden vaak weerspiegeld in de missies van het bedrijf, de relaties met klanten en leveranciers en innovatie. Dit kan familiair aanvoelen, maar er bestaan ook zeker zeer zakelijke familiebedrijven.

Een adviseur die uw emotionele afwegingen als prioriteit neemt

Bij Florijnz hebben we ervaring met de verschillende soorten familiebedrijven. Hierdoor herkennen wij snel wat een ondernemer nodig heeft in het verkoopproces. Wij vinden het belangrijk om de emotionele overwegingen belangrijk te maken én houden. Dit onderscheidt ons van de vaak transactie gedreven corporate finance adviseur. Wij weten dat uw organisatie kan aanvoelen als één van uw kinderen. Het blijft een emotionele kwestie: het verkopen van uw kind. Ieder kind is ander, dus ook ieder verkoopproces.

Delen op: LinkedIn E-Mail