Kennisbank-item

De positionering van mijn onderneming in het verkoopproces

Het presenteren van uw organisatie aan een mogelijke koper

Bij de verkoop van uw onderneming speelt de positionering binnen de markt een bepalende rol. Het is belangrijk dat u uw bedrijf zo positioneert dat het direct de interesse en nieuwsgierigheid van eventuele kopers trekt. In een verkoopproces wordt uw bedrijf aan de buitenwereld gepresenteerd door de teaser en het informatie memorandum (IM). Om een realistisch beeld te schetsen worden deze documenten zorgvuldig en in nauw overleg opgesteld door uw adviseur.

Fusie- en overnameplatformen

Er zijn verschillende manieren om de markt voor het eerst kennis te laten maken met uw bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld door een anoniem profiel van uw onderneming te plaatsen op online fusie- en overname platformen zoals Brookz of Dealsuite. Deze platformen zijn alleen benaderbaar voor fusie- en overnameadviseurs, waardoor u toch anoniem kunt blijven.

Mogelijke kopers direct benaderen

Een andere manier om de markt kennis te laten maken met uw onderneming is via de eerder benoemde teaser. Een teaser geeft een anonieme en beknopte weergave van uw bedrijf en laat direct zien waarom uw bedrijf interessant is voor kopers en/of investeerders. Deze teaser wordt door uw adviseur naar mogelijk kopers gestuurd. Dit kunnen investeerders of strategische kopers zijn. Hopelijk zet dit de geadresseerde direct aan tot actie om meer informatie op te vragen.

Het informatiememorandum

Nadat eventuele geïnteresseerde partijen een eerste blik op uw onderneming hebben kunnen werpen, is het tijd voor de volgende stap in het positioneringsproces. Dit is het opstellen van een Informatie Memorandum. Via dit document krijgt de geïntereseerde partij een uitgebreid overzicht van de onderneming. Het doel van een IM is dan ook om de geïnteresseerde zo volledig en juist mogelijk te informeren. Bovendien, geeft het de verkoper de mogelijkheid om zijn of haar bedrijfsunieke sterke punten te presenteren en zo haar positie in de markt te bepalen.

Kennis en expertise

De juiste kennis, expertise en een uitgebreid netwerk zijn van groot belang in dit proces. Zo beschikt Florijnz over een uitgebreid netwerk om ervoor zorgen dat het anonieme profiel van uw onderneming bij de juiste partij terecht komt, waarna onze kennis en expertise van belang zijn bij het opstellen van de juiste kwalitatieve documenten.

Delen op: LinkedIn E-Mail

Dit artikel is geschreven door: