Kennisbank-item

Uw bedrijf verkopen: bent u er klaar voor?

Bent u al klaar voor deze stap?

Hard werken wordt beloond: uw succesvolle bedrijf trekt de aandacht van potentiële kopers. Of uw ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan en u broedt al op een nieuwe ondernemerskans. Het is u duidelijk: uw bedrijf verkopen duurt niet lang meer. Tijd om keuzes te maken en zaken op orde te stellen. Ik vertel graag hoe u dit doet.

1. Begin bij uzelf

Voordat u onderhandelingsgesprekken ingaat of überhaupt contact legt met potentiële kopers, is het zaak dat u zelf eerst alle zaken op een rij zet. Begin daarbij eerst bij uw persoonlijke situatie en beweegredenen. Want als u liever gisteren dan vandaag het bedrijf verkoopt, staat u heel anders in deze fase dan wanneer de verkoopplannen pas in 2030 gepland staan. En hoopt u dat het bedrijf binnen familiekringen blijft? Of mag iedere koper zich aanbieden?

2. Betrokken na overname

De zaak draaiende houden, daar wordt u misschien niet meer warm van. Maar dat betekent niet dat u nooit meer betrokken wilt zijn. Laat de touwtjes niet volledig los. Enkel laten vieren als lid van de Raad van Advies kan al heel verfrissend werken. Of blijf financieel betrokken in de rol van aandeelhouder, vendorloan of earnout. Denk ook na over de continuering van wat u heeft opgezet. Mag er iets veranderen aan de bedrijfsnaam, kantoorlocatie en het gedachtegoed? U bepaalt.

3. Breng de financiën in kaart

Iedere potentiële koper duikt in de boeken. Bekijk zelf ook hoe het met de liquiditeit, cashflow, solvabiliteit, omzet en andere cijfers gesteld is. De financiën vertellen immers hoe sterk het bedrijf staat en hoeveel winst de verkoop u straks kan opbrengen. Het zijn key-gegevens die bepalen of u verkoopklaar bent.

4. Managementinformatie

De markt beweegt continu. De vraag of die krimpt of groeit is erg belangrijk voor een bedrijfsverkoop. Het zegt veel over het toekomstperspectief van het bedrijf. Ook observaties als de verwachtingen over de marktgroei en duurzaamheid in de sector zijn belangrijk. Andere belangrijke vragen over dit soort managementinformatie zijn: opereert uw onderneming in een markt die conjunctuurgevoelig is en is het aantal concurrenten stabiel?

5. Juridische zaken

Hoe zit de juridische bedrijfsstructuur eruit? Lopen er procedures met kans op een grote financiële impact op de onderneming? Staan de vergunningen nog voor lange tijd als een huis of beginnen ze te wankelen door nieuwe wet- en regelgeving? De juridische zaken die u scherp moet stellen, zijn zoals u leest, erg uiteenlopend. Wilt u een goed beeld van de juridische zaken en alle andere factoren?

6. Management, personeel en organisatie

Een bedrijf verkopen betekent vaak ook dat het personeel meeverkocht wordt. Zet daarom op papier hoe u de bedrijfscultuur het beste omschrijft, hoe

het gesteld is met het ziekteverzuim en of er arbeidskrapte of arbeidsoverschot in uw markt plaatsvindt. Ook belangrijk: hoe staat uw personeel tegenover de verkoop van het bedrijf?

7. Operatie en digitalisatie

Een onderneming waar artificial intelligence een aanzienlijk deel van het productieproces regelt, ligt heel anders in de markt dan eenzelfde soort bedrijf waar personeel al het werk doet. Digitalisering bepaalt jouw bedrijfswaarde, net als jouw regelgeving omtrent AVG en de schaalbaarheid van je onderneming. Hoe is dat bij u geregeld?

Wat is uw bedrijf waard?

Heeft u van alle bovenstaande zeven onderwerpen een goed beeld? Dan bent u een stap dichterbij het maken van de keuze of u wel of niet uw bedrijf gaat verkopen. En heeft u alle informatie verzameld om de waarde van uw bedrijf te bepalen. Schakel dan deskundig advies in. Florijnz helpt u met iedere stap in het verkoopproces.

Delen op: LinkedIn E-Mail

Connect with us

Wij komen graag met u in contact om te bespreken hoe we u het beste van dienst kunnen zijn.
Hans MinnaarOprichter en directeur

aanhef
Naam(Vereist)

Dit artikel is geschreven door: