Kennisbank-item

De laatste trends op fusie & overnamegebied

Het nieuwe normaal na een onrustige periode

Fusies en overnames zijn populairder dan ooit bij bedrijven van elke omvang. Het aantal investeringsmaatschappijen blijft toenemen, de sector professionaliseert in een hoog tempo, terwijl de marktomstandigheden steeds sneller veranderen. COVID-19 heeft hierin een doorslaggevende rol gespeeld en bepaalde ontwikkelingen op het gebied van fusies en overnames in stroomversnelling gebracht. Florijnz geeft in samenwerking met Dealsuite een update over de laatste ontwikkelingen.

De markt

Monopolie positie gaat verloren

Ten eerste zorgen technologie en big data voor een fusie- en overnamegolf. Waar de wereld van fusies en overnames van oudsher het voorrecht was van een selecte groep grote ondernemingen, zorgt de huidige markttechnologie en jaarlijkse toename van private equity partijen ervoor dat het aantal fusie en overnames over de hele linie enorm toeneemt bij bedrijven van elke omvang. Bijna alle beursgenoteerde en grote ondernemingen begrijpen dat zij naast autonome groei (bv. omzet, winst), strategische deals moeten nastreven om de groei te maximaliseren.

MKB Bedrijven zien de toegevoegde waarde

Een toenemend aantal bedrijven in het middensegment van de markt volgt hierin het voorbeeld van grote ondernemingen. Zij erkennen de toegevoegde waarde van fusie en overnames en nemen dit op in hun groeistrategie.

Transactie structuren worden steeds creatiever

Transactiestructuren worden ook meer gediversifieerd, en het verwerven van 100% van de aandelen is niet langer de meest voor de hand liggende keuze. Deals kunnen tegenwoordig resulteren in creatieve structuren: van totale integratie tot een lichte vorm van samenwerking. De ‘Joint Venture’ transactiestructuur heeft in dit opzicht het meest aan populariteit gewonnen. Dit is een samenwerkingsvorm tussen bedrijven waarbij er bewust voor wordt gekozen niet te fuseren, maar een gemeenschappelijk doel wordt nagestreefd en de eigen identiteit behouden blijft.

Strategieontwikkeling

In welke bedrijven moeten we deelnemen? En hoe creëren we waarde in deze bedrijven? De antwoorden op deze cruciale vragen zijn de laatste tijd aan het veranderen. Volgens de Boston Consulting Group is een proactieve en ruimdenkende aanpak het meest succesvol wanneer een interessante target zich aandient. Belangrijke beslissingen die een bedrijf moet overwegen zijn onder meer:

  1. Kan er substantiële toegevoegde waarde (korte en lange termijn) worden gerealiseerd?
  2. Welke financiële resultaten kunnen worden verwacht?
  3. In welke mate verhoogt of verlaagt een overname ons risicoprofiel?
  4. In welke mate draagt een overname bij aan onze strategie?

Het nemen van een evenwichtige beslissing is dus van groot belang. Wanneer een overname wordt overwogen als alternatief voor ‘in-house’ ontwikkeling, wordt vaak de voorkeur gegeven aan kopen. Met voortdurende technologische ontwikkelingen en een steeds lagere gemiddelde levensduur van een bedrijf, kunnen degenen die niet proactief acquireren achterop raken bij de concurrenten.

De invulling van het verkoopproces

In een wereld van toenemende concurrentie zijn markttoegang en snelheid van essentieel belang binnen fusie- en overnameteams. In het vorige decennium is “agile” werken een algemeen aanvaarde aanpak geworden en deze methode heeft op verschillende manieren invloed gehad op het fusie- en overnameproces:

Digitalisering binnen bedrijfsovernames

Online vergaderen tijdens de pandemie

De digitalisering van fusie en overnames was al goed op weg, maar COVID-19 gaf de beslissende duw in de rug. Nieuwe manieren van werken verdiepen het inzicht in potentiële dealpartners in het ecosysteem, en het screenen en scoren van deal targets is een kwestie van klikken geworden. De pandemie heeft een einde gemaakt aan persoonlijke vergaderingen en veelvuldig reizen, waardoor men is overgeschakeld op videogesprekken middels Zoom of Microsoft Teams. Uit een rapport van CNBC blijkt dat meer dan 95% van de transacties waarover Goldman Sachs tijdens de pandemie adviseerde, plaatsvonden zonder enige face-to-face interactie. Volgens een onderzoek van McKinsey verwacht meer dan 90 procent van de leidinggevenden dat de gevolgen van COVID-19 de manier van zakendoen de komende jaren fundamenteel zal veranderen.

Samen aan dezelfde tafel zal in aangepaste mate een terugkeer maken

In de ‘post-COVID’ wereld zullen dealmakers nog steeds de voorkeur geven aan een persoonlijke ontmoeting bij het sluiten van de deal en voor het traditionele “afsluitende diner”. Maar de eerdere stappen in het proces – zoals het sourcen van deals – zullen voor het grootste deel digitaal zijn. Fusie en overnames zullen een persoonlijke aangelegenheid blijven, maar zullen sterk worden ondersteund en aangestuurd door technologie.

Delen op: LinkedIn E-Mail

Benieuwd welke trends van invloed zijn op jouw toekomstplannen?

Wij komen graag met u in contact om te bespreken hoe we u het beste van dienst kunnen zijn.
Stef Kolen
Stef KolenCorporate Finance Adviseur

Dit artikel is geschreven door: