Case

Prisma: begeleiding in overnametraject zorginstellingen

Het verhaal van Jac van Meer van Prisma

Na jaren actief te zijn geweest als Registeraccountant (RA) en lijnmanager in de zorg werkt Jac van Meer sinds 2017 bij Prisma. Prisma is een zorgorganisatie voor mensen met een beperking, die verblijfszorg, begeleiding, behandeling en dagbehandeling levert en de persoonlijke behoeften, mogelijkheden en talenten van hun cliënten hoog in het vaandel heeft. Toen Prisma werd benaderd om een kleinere zorginstelling over te nemen, gingen zij op zoek naar een adviseur. Zo mocht Florijnz Prisma begeleiden in diverse trajecten.

Het mooie is dat Florijnz echt zoekt naar de verbinding en daardoor weet wat bij ons past, en wat juist niet bij ons past.

Jac van Meer – Manager financiën, ICT, vastgoed, facilitair en inkoop bij Stichting Prisma

Jac vertel, hoe is het allemaal begonnen met Florijnz?

Een jaar of twee geleden werden we benaderd door een partij voor een mogelijke overname. Wij hadden wel interesse, maar wisten niet zo goed hoe we dit het beste aan konden pakken. We kwamen erachter dat we veel kennis in huis hadden, maar toch specifieke kennis rondom het overnameproces nodig hadden. De verkopende partij werd begeleid door een corporate finance adviseur, dus wij vonden het een fijn idee om ook een adviseur naast ons te hebben in de onderhandelingen en het proces.

We vond het belangrijk om een adviseur te kiezen waar persoonlijke benadering hoog in het vaandel staat. Een partij in de buurt om toch makkelijker dingen af te stemmen. Maar wat zeker een voorwaarde was: we wilden een adviseur die praktisch is ingesteld en ervaring met overnames in de zorgsector.

We zijn gaan zoeken op Google en hebben na het bekijken van de website contact gezocht.  De ervaring en deskundigheid kwamen goed naar voren. Verder zagen we dat Florijnz zorg specifieke ervaring aanwezig heeft, dus dat sprak ons zeker aan.

Hoe is het vanaf de kennismaking verlopen?

De kennismaking was kort maar bondig, en daarna ging het heel snel. We werden gekoppeld aan Senior Corporate Finance Adviseur Marieke. Wij waren natuurlijk al met de verkopende partij in gesprek dus Marieke en het team van Florijnz sprongen halverwege het proces in. Ze moesten op een rijdende trein inspringen. Vrijwel meteen zijn zij meegegaan in gesprekken met de andere partij. Daarna hebben we eigenlijk pas echt goed kennis gemaakt met elkaar. Voor de eerste test waren ze wel geslaagd: praktisch en gelijk doen.

Het viel me op dat de mensen met wie ik gesproken heb, zeer toegankelijk zijn. Naast Marieke hebben we ook samengewerkt met Joris, Stef en Willem. Het team kon enorm snel schakelen, maar het ondertussen ook vertrouwd laten voelen. Er werd vanaf het eerste moment echt gezocht naar verbinding. Door de hoge mate van deskundigheid krijg je met deze mensen erbij echt het gevoel het proces goed in de hand te hebben.

Wat hebben jullie allemaal met Florijnz gedaan?

We hebben tot nu toe drie trajecten gedaan. Het speciale is, we hebben nog niets overgenomen maar toch voelt het alsof we stappen verder zijn. Maar ondanks dat er nog geen transactie is geweest, hebben we toch als organisatie geleerd van dit proces.

Wat maakt Florijnz een goed adviesbureau?

We wilden niet perse fuseren of overnemen, maar de mogelijkheden kwamen toevallig langs. Wat we hebben geleerd is dat een overname zeker moet passen bij de organisatie haar strategie, visie en manier van werken. Dit vinden we heel belangrijk, misschien nog wel belangrijker dan de prijs. Het mooie is dat Florijnz echt zoekt naar de verbinding en daardoor weet wat bij ons past, en wat juist niet bij ons past. Er wordt daar ook echt op getoetst binnen het proces. Je merkt dat het team van Florijnz niet alleen uren wil maken, maar gewoon eerlijk aan zal geven: dit past niet bij jullie. Er wordt heel realistisch nagedacht of de transactie wel past bij het bedrijf. En zo niet, dan wordt dat ook gezegd.

“En als er iets nodig was, dan stond Florijnz altijd klaar.”

Waar heeft Florijnz jullie goed mee geholpen?

Met name de proceskant: welke stappen neem je. Bijvoorbeeld het opstellen en interpreteren van zo’n Letter of Intent (LOI). Daar hebben ze een goede bijdrage in geleverd. Het team is echt samen met ons het gesprek gaan voeren over de financiële waardering. We hebben namelijk zelf heel veel voorbereid door de aanwezige kennis in huis, maar het is heel fijn om vanuit Florijnz te horen dat de berekeningen kloppen. Die bevestiging is erg fijn.

Florijnz heeft ook echt gebruik gemaakt van onze kennis en kunde, en wil het proces dan niet perse naar zich toe trekken. We maakten goed gebruik van elkaars krachten. Florijnz schitterde vooral op de proceskant: hoe pak je dat aan? Het aangeven van ‘Nu kunnen we beter even laten liggen’. Ze vulden ons aan met strategische procesbegeleiding door middel van een praktische invulling. We hebben hierdoor heel snel kunnen handelen. En dat was ook wel nodig. En als er iets nodig was, dan stond Florijnz altijd klaar.

Prisma zorg

Dat zijn mooie woorden. Wat viel je verder op in het proces?

Het is voor ons gewoon een voorwaarde dat de adviseur meedenkt over de lange termijn. Een Corporate Finance adviseur moet niet voor de korte termijn oplossing gaan, maar vooral het belang van de klant voorop stellen. Het overnemen van bepaalde organisaties helpen niet mee in de lange termijn strategie.

Toen Florijnz bij ons begon was het een heel kleine opdracht. Je merkt dat Marieke heel sterk voor de continuïteit wil gaan. We hebben nu meerdere trajecten gedaan, en elke keer weet ik wie ik kan bellen. Dan staat ze de volgende dag klaar. Het voelt echt als een partnership. In plaats van snel de deal te sluiten, wil Florijnz echt een langdurige relatie opbouwen. Zo’n overnametraject is ook echt een kwestie van vertrouwen.

Waarom zou je Florijnz bij anderen aanbevelen?

De aanwezige deskundige kennis is hoog samen met een gestructureerde aanpak. Er wordt duidelijk voor een praktische insteek gekozen. Doordat het team niet te formeel communiceert, krijg je echt een samenwerking waarin je het samen doet. Het team van Florijnz zijn prettige mensen om mee samen te werken. De klik is heel belangrijk in zo’n traject. Het is belangrijk om te blijven denken: Vind je het leuk om het samen te doen? Want je moet dingen toch snel samen kunnen regelen. De adviseurs van Florijnz zijn goed bereikbaar. De verbinding wordt goed gelegd, niet alleen binnen het proces, maar ook met de projectteamleden.

Delen op: LinkedIn E-Mail

Connect with us

Wij komen graag met u in contact om te bespreken hoe we u het beste van dienst kunnen zijn.
Marieke Klaassen van BeurdenPartner

aanhef
Naam(Vereist)

Recente projecten

Verkoop van De Grabbelton

Kinderopvang Verkoop

Verkoop van Coffee3

Verkoop

Verkoop van GTP

Engineering Verkoop