Kennisbank-item

Een bedrijfswaardering, waarom?

Waarom een bedrijfswaardering?

Het is vanzelfsprekend dat bij de verkoop van een onderneming een bedrijfswaardering noodzaak is. Immers, de verkoper wil een waarde indicatie van wat hij verkoopt. Echter, het is niet vanzelfsprekend om de onderneming te laten waarderen wanneer een verkoop aan de orde is. Dit is echter wel verstandig. Zo kunnen er voor verschillende stakeholders zijn, zoals de ondernemer, zijn familie, een strateeg, het management die inzicht willen hebben in de (waarde)ontwikkeling. Of soms ook een directe aanleiding zoals ziekte of overlijden van de ondernemer om de onderneming te laten waarderen.

Een bedrijfswaardering houdt in dat een bedrijfswaarderingsprofessional de economische waarde van een onderneming gaat bepalen. De meest zuivere vorm om dit te doen is aan de hand van het bepalen van de vrije geldstromen in de komende jaren. Door deze (toekomstige) geldstromen contant te maken naar nu (veelal op basis van een zogeheten Discounted Cash Flow methode) stelt de professional de waarde van de onderneming vast.

Er zijn 5 belangrijke redenen om een bedrijfswaardering uit te laten voeren

Een waarderig bij verkoop van uw onderneming

De meest voorkomende reden om een onderneming te laten waarderen is wanneer de verkoop van een onderneming aan de orde is. Ook wanneer er sprake is van bedrijfsopvolging binnen een familiebedrijf kan het nodig zijn om een waarde-indicatie op te stellen. Andere veel voorkomende redenen zijn juridische geschillen of fiscale kwesties.

Een waardering bij het ophalen van financiering

Een ondernemer kan ook beslissen om een bedrijfswaardering te laten maken en deze te gebruiken als hij risicodragend vermogen of een financiering wilt ophalen. In feite verkoopt de ondernemer een aandelenbelang. Door middel van bedrijfswaardering kan de ondernemer bepalen hoeveel van zijn aandelen hij wil verkopen om een bepaald bedrag voor zijn aandelen te ontvangen en aanvullende kapitaal.

Een waardering om de waardedrijvers van uw onderneming te identificeren

De value drivers bepalen voor een groot deel de waarde van een bedrijf. Als ondernemer wil je deze natuurlijk maximaliseren. Een bedrijfswaardering kan je helpen realiseren wat de belangrijkste value drivers voor je bedrijf zijn. Vervolgens kan de ondernemer hier op sturen en zo een hoger rendement en verkoopwaarde behalen.

Een waardering om de kansen in de toekomst in te schatten

Een geïnteresseerde koper is niet zozeer geïnteresseerd in historische resultaten. De belangrijkste factoren voor een koper om een onderneming over te nemen zijn de kansen die er liggen in de toekomst. Daarom zal de ondernemer vooruit moeten kijken als hij een bedrijfswaardering laat opmaken. Hij zal zich moeten verdiepen in de marktontwikkeling, concurrenten en (reële) prognoses moeten opstellen.

Een waardering om de ontwikkeling inzichtelijk te maken

Tot slot kan een bedrijfswaardering jaarlijks worden bijgesteld, zo kan een ondernemer de ontwikkelingen over de jaren goed volgen en tijdig werken aan een exit

Delen op: LinkedIn E-Mail

Dit artikel is geschreven door: